آموزش طراحی؛پرسپکتیو


در این مطلب قصد داریم به یکی از اصول اولیه طراحی یعنی پرسپکتیو بپردازیم.

پرسپکتیو یا دورنمایی، علمی است که بر اساس قوانین و اصول هندسی بنا شده و در واقع تکنیکی است برای نشان دادن دوری و نزدیکی در طراحی و نقاشی. به کمک پرسپکتیو اجسام را در فاصله‌های مختلف طوری نشان می‌دهیم که هم‌اندازه با تناسب واقعی آن شیء در دنیای واقعی باشد.

به‌طورکلی ۳ اصل در پرسپکتیو وجود دارد:

  • اصل کوچک شدن
  • اصل کوتاه شدن
  • اصل نزدیک شدن

برای مثال اگر بخواهیم دور بودن یک جسم را نشان دهیم باید آن جسم را کدرتر و در اندازه‌ای کوچک‌تر از اجسامی که در فواصل نزدیک قرار دارند ترسیم کنیم. به‌عبارت‌دیگر هرچه جسمی دورتر باشد کوتاه‌تر و تیره‌تر است و اجسام نزدیک رنگ‌های درخشان‌تر و روشن‌تری دارند.

انواع پرسپکتیو

  1. پرسپکتیو یک نقطه‌ای: در این حالت یکی از سطوح در مقابل دید شما قرار دارد و خطوط موازی یکدیگر را در یک نقطه قطع می‌کنند.
  2. پرسپکتیو دونقطه‌ای: در این حالت پس از مشخص کردن خط افق، خطوط عمودی را به‌عنوان یک ویژگی ثابت حفظ کنید و خطوط گریزنده را از دوسر (چپ و راست)، به‌طرف نقطه گریز ببرید.
  3. پرسپکتیو سه‌نقطه‌ای: در این حالت در امتداد دید شما، دونقطه گریز قرار دارد و نقطه گریز سوم بسته به موقعیت شما، در بالا یا پایین نشان داده می‌شود. در این نوع پرسپکتیو ما با خطوط موازی مواجه نیستیم و همه خطوط به سمت نقاط گریز چپ، راست و عمود می‌رسند.

انواع پرسپکتیو

آشنایی با خط افق در پرسپکتیو

شناخت خط افق یکی از مبانی پرسپکتیو در طراحی است. فرض  کنید شما قصد طراحی یک مکعب و یک استوانه را دارید. بسته به محل قرارگیری شما نسبت به خط افق، زاویه دید شما نسبت به موضوع متفاوت خواهد بود.

آموزش پرسپکتیو درطراحی

وقتی اجسام زیر خط افق دید شما قرار داشته باشند، قسمت بالایی آنها مشاهده می‌شود و زمانی که بالای خط افق قرار داشته باشند قسمت زیرین آنها قابل مشاهده است. همچنین اگر اجسام بر روی خط افق قرار داشته باشند، یکی از وجوه آنها به طور کامل در مقابل دید شما قرار می‌گیرد.

آموزش پرسپکتیو در طراحی