آموزش طراحی؛ آموزش سایه زدن در طبیعت بی‌جان


روش سایه زدن در طبیعت بی‌جان

 

در این مطلب قصد داریم به روش سایه زدن در طبیعت بی‌جان بپردازیم؛ اما قبل از آن بهتر است با تعریف سایه‌روشن آشنا شویم.

در طراحی به تاریک‌ترین قسمت، “سایه، به روشن‌ترین قسمت، “روشن” گفته می‌شود. همچنین سایه‌ای که بر روی سطح شیء دیده می‌شود “سایه خودی” و سایه‌ای که از روی سطح شیء بر زمین می‌افتد “سایه افتان” نامیده می‌شود.

به‌طورکلی سایه‌روشن جایگاه ویژه‌ای در طراحی دارد و عوامل بسیار زیادی در ایجاد آن مؤثرند که می‌توان به ویژگی‌های حجمی اشیاء، جنسیت‌های متفاوت و منبع نور اشاره کرد.

روش سایه زدن در طبیعت بی‌جان

اگر شما تمرینات مربوط به “جدول خاکستری” را انجام داده باشید؛ می‌توانید اشیاء را به‌راحتی سایه بزنید. به شما پیشنهاد می‌کنم که ابتدا از احجام بسیار ساده شروع کنید. جعبه‌های دستمال‌کاغذی، توپ، تخم‌مرغ، قوطی کبریت نمونه‌های خوبی برای این تمرین هستند.

  1. ابتدا اشیاء با بافت و جنسیت‌های مختلف را کنار هم بچینید.
  2. طرح را به‌صورت کم‌رنگ بر روی کاغذ بکشید.
  3. مرز بین سایه‌روشن را روی کاغذ مشخص کنید و در نظر داشته باشید در آخر کار، تغییر حالت رنگ در سایه‌روشن باید خیلی ظریف صورت گیرد تا مرز بین دو سایه مشخص نباشد.
  4. در قسمت سایه، درجات مختلف خاکستری را تشخیص داده و سطوح را با خاکستری‌های مناسب پر کنید. یادتان باشد که به مرور زمان مرز بین سایه‌روشن را باید در ذهن خود جدا سازید.
  5. برای سطوح تیره از پهنای نوک مداد استفاده کنید. توجه کنید که رنگ سفید و سیاه مطلق وجود ندارد مگر آنکه خود شیء به رنگ سفید یا سیاه باشد؛ رنگ سیاه و سفید طرح را از بین می‌برد.

در ادامه سعی کنید این تمرین را با جنسیت و بافت‌های مختلف و با تغییر دادن محل منبع نور در زوایای مختلف انجام دهید. کاغذ مچاله شده، پارچه با چین ‌و چروک، فلز، چرم، چوب و …می‌تواند سوژه‌های مناسبی برای این کار باشد. به‌ مرور خواهید دید که به‌صورت ناخودآگاه دست‌های شما با مغزتان هماهنگ خواهد شد و چشم‌های شما نیز نسبت به سایه‌ها حساس شده و همه‌ی رنگ‌ها را سیاه‌وسفید خواهد دید.


پیروز باشید!