آموزش طراحی؛ آمادگی برای طراحی(1)

اهمیت طراحی در هنرهای تجسمی

از قدیم تا به امروز، بیشتر فعالیت‌هایی که در هنرهای تجسمی صورت گرفته، به‌نوعی وابسته به طراحی بوده است. طراحی، پایه و اساس نقاشی است. اگر شما می‌خواهید نقاش خوبی شوید باید ابتدا طراح ماهری باشید. بسیاری از افرادی که با طراحی ضعیف به سراغ تکنیک‌های نقاشی رفته‌اند به‌جای آنکه هنرمند زبردستی شوند تبدیل به یک تکنیک‌کار حرفه‌ای شده‌اند.

آمادگی برای طراحی

برای شروع طراحی، باید تمرینات خطی انجام دهید. بسیاری از طراحان بزرگ دنیا روزانه ساعتی را به تمرین خطوط اختصاص می‌دهند.
شما می‌توانید با حرکت دادن مچ دست و بازوی خود خطوط زیادی را ترسیم کنید. ابتدا یک کاغذ را به تخته شاسی نصب کنید و به کمک مداد و بدون آنکه دست خود را از روی صفحه بردارید خطوط منظم و یا غیرمنظم ترسیم کنید. کاغذ دیگری بردارید و سعی کنید مچ دست خود را در جهات مختلف حرکت دهید. این بار دست شما میدان وسیع‌تری برای کشیدن خطوط پیدا می‌کند و در انتها تمرین خود را با حرکت دست از آرنج و بازو به پایان ببرید.

خطوط راست

خطوط راست در طراحی

برای کشیدن خطوط افقی و عمودی کافی است که مداد را در دست گرفته و خطوطی را از سمت راست به چپ ، بالا به پایین و یا بالعکس بر روی کاغذ بکشید. سعی کنید تمام سطح کاغذ را با خطوط افقی و عمودی پرکنید.

خطوط مورب

خطوط مورب در طراحی

خطوط مورب حس آشفتگی و به‌هم‌ریختگی را القاء می‌کنند. برای ترسیم این خطوط از سمت راست یا چپ بالای صفحه خطوطی را به سمت راست یا چپ پایین صفحه بکشید.

خطوط منحنی

خطود منحنی در طراحی

اغلب هنرجویان برای کشیدن خطوط منحنی با مشکل مواجه می‌شوند. برای ترسیم خطوط منحنی کافی است که دایره یا نیم‌دایره‌هایی در دو جهت مختلف بر روی کاغذ ترسیم کنید.
بعد از تمرین این خطوط، به تمرینات خود شکل خاصی دهید. سعی کنید در روز به مدت ۱۵ دقیقه بر روی کاغذهای باطله یا روزنامه، خطوط درهم و با تیرگی و روشنایی متفاوتی ترسیم کنید.

پیروز باشید!